onsdag 14 juli 2010

En kärleksförklaring

Nu är jag ensam i London då S har åkt hem, så jag passar på att blogga lite. Det är ju trots allt ganska länge sen nu...

Jag har i runda slängar 2,5 månader kvar av min vistelse i London. Det är helt klart det bästa jag någonsin gjort, och även om våren blev väldigt konstig och jobbig pga ni vet vad så måste jag verkligen säga att jag älskar London. Det är en fantastisk stad på många sätt, främst för att den känns så levande och organisk. Byggnader känns verkligen som om de har dykt upp lite hur som haver och inte för att någon stadsplanerare har gått igenom tusen möten och omröstningar. Staden känns gammal, otroligt mysig, men också väldigt modern och hipp. London är kreativt, folket är kreativt, det händer saker. Det är konstgallerier, spelningar, marknader, festivaler, etc etc.

Vad jag kommer sakna:
Parkerna - London har en massa olika (stora!!) parker, som verkligen är parker med träd, buskar, sjöar. Här samlas folk och slappar, grillar och umgås. Och spelar boll mitt bland folk, vilket iofs är jobbigt... När jag i helgen knatade runt i St James Park hamnade jag plötsligt vid ett "brass band" som spelade Star Wars-musiken, omringad av folk i solstolar. Hur skönt är inte det?

Folket - Londonborna är generellt väldigt trevliga. Alla säger "sorry" om de råkar stöta in i en, och är nästan alltid hjälpsamma. Känns inte lika otryggt "hippa" och "coola" som inbitna stockholmare kan vara. Folk får dessutom se ut hur de vill, till skillnad från Stockholm där alla verkar ha skoluniform, känns det som ibland. Dessutom har jag haft tur och hamnat i en väldigt bra klass.

Marknaderna - Här finns fantastiska matmarknader, en grym marknad för bara blommor, farmers markets, klädmarknader m fl. Askul att gå runt och titta på, och köpa lite delikatesser ibland. Dock är Portobello Road något för överbefolkad för att den ska vara riktigt njutbar.

Utbudet - Det finns butiker ÖVERALLT. Alltså, ÖVERALLT! Svårt att fatta om man inte varit här. Även om man går in på en sidogata till t.ex Camden High Street så finns det restauranger, klädbutiker, pubar m m i mängder. På den korta sträckan från vår lägenhet till tunnelbanan (100 meter kanske?) så ligger det ca 7 restauranger / snabbmatshak. Det roliga är också att det finns så otroligt många butiker som INTE tillhör någon kedja, utan bara är någons egen butik. Eftersom det bor så många i London finns också utrymme för väldigt nischade prylar.

Pubarna - Trot eller ej, jag som inte dricker så mycket. Men här har de god cider, och väldigt många pubar är otroligt mysigt inredda och varenda jävel spelar bra musik! (ok, nästan alla) Åtminstone bra musik enligt mig :) Det finns också en typ av pubar som inte alls finns i sverige, nämligen pubar med DJs och dansgolv. Storslagen blandning av pub och klubb!

Staden i sig - som jag nämnde i inledningen, London är sjukt häftigt att bara gå runt i. Det dyker oftast upp något oväntat. Vid Liverpool Street t.ex, där business och bankkvarteren är, har någon precis där det går över i Shoreditch byggt en taffligt uppbyggd driving range mitt i stan, där man kan skjuta golfbollar under ett asstort nät. Eller så stöter du på konstnärer som hängt upp sina tavlor längs Green Park. Eller så hittar du plötsligt en så kallad "city farm", med grisar, tuppar, kossor och annat. Det finns en sån bara 10 min från oss, söderut mot floden. Sen att hela staden är som tagen direkt ur Harry Potter-filmerna gör ju inte saken sämre :)

Priserna - tvärtom vad vi trodde när vi flyttade hit så är faktiskt London billigare än Stockholm. Förutom hyran då, som är hög.

Engelsk tv - Faktiskt rätt ok. Speciellt tv-kanalen Dave som kör repriser på alla bra serier från de andra kanalerna :) Roliga panel / humorprogram hela tiden, eller Top Gear! BBC kör också bra grejer.

Fried chicken - Why oh why finns inte detta i sverige? Hur gott som helst ju.

Vad jag inte kommer sakna:
Luften - London har en speciell lukt, en blandning av avgaser och varm asfalt.

Sirenerna - En bit bort på vår gata ligger ett apstort sjukhus. Det gör att det är sirener här utanför hela jävla tiden. Jag har vant mig ganska bra, men ibland är det helt galet.

Tekniken - Lägenheten känns ganska åldrig, rent teknikmässigt. Det finns en gasdriven varmvattenberedare som stånkar och stönar på vintern, och vattnet i köket kan vara både varmt och kallt, i samma stråle! Duschen byter temp hela tiden, så man får vara alert. Internet går rätt segt, och går ner ganska ofta. Ska dock sägas att vi är väldigt nöjda med lägenheten ändå, den är perfekt för oss!

Tror att det är bra att bo utomlands ett tag för att få lite perspektiv på saker. Jag längtar tillbaka till Sverige också, men jag kommer alltid att sakna London. Och att bo här med min älskade S, även om vi nu blir sambos i Sumpan.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Vilken underbar kärleksförklaring! Jag är så glad att du fick tillfälle att uppleva allt detta! Det kommer du att minnas hela livet! Och så kan det vara bra att få distans från andra saker genom att åka från dom ett tag!
Kram på dig!

Dammråttan sa...

Härligt skrivet. Kul att ni upplevt detta. Kanske ger det mersmak, eller bara blir ett bra minne.
Sambos i Sumpan har en bra klang :) Lagom avstånd härifrån om inte annat.

Sen kan jag ju inte, miljöskadad som jag är, låta bli att tycka att de där lyssnarna kan ju inte ha suttit på nåt annat än "brass-e-stolar" ;)

KRAM!