fredag 16 april 2010

Gräsänkling i London

Såhär kan jag se ut ibland nuförtiden.

Hej och välkomna tillbaka. Har av diverse skäl som de flesta av er vet om inte bloggat på länge, men försöker komma igång igen så smått. Det är ensamt här i London nu när underbara Sara är kvar i Sverige på lov. Har dock fått besök av några svenska vänner, och jag har hängt en del med mina klasskompisar.

Min gode vän Anders hälsade på först, och vi knallade runt lite överallt, men just på bilden ovan sitter vi och fikar på ett Starbucks vid Camdens kanal. Himla schysst område det där, även om det är lite väl mycket folk på helgerna. Efter detta gick vi runt på Oxford Street, och sen söderut mot south bank där vi hittade ett filmmuseum. Där stötte vi på den här killen:


Jag har också fått besök av min ex-kollega Magnus och hans fru Anna, som shoppade upp hela London. Eller åtminstone en stor del ;) Men detta har jag inga bilder på...

Skolan har precis dragit igång termin 3 och nu börjar det bli intressant, och jag måste anstränga mig lite mer för att hänga med. Har levt lite på gamla meriter tidigare (även om jag lärt mig supermycket ändå) men nu ska vi göra ett spel i Flash, vilket blir en utmaning.
Idag har jag dock varit ledig och vädret har varit finfint, så jag gav mig ut på jakt efter legendarisk mark som jag nyligen läst om.

Blackwing studios var en musikstudio där både Depeche Mode spelade in sitt första album. Yazoo spelade också in båda sina fantastiska album där, och deras första skiva "Upstairs at Eric's" heter så eftersom Eric Radcliffe ägde denna studio, och studion låg ovanför Vince Clarke's privata studio en trappa ner. Den var belägen i en gammal kyrkobyggnad i Southwark, söder om Themsen, men är nu nerlagd. Dock finns byggnaden kvar, även om det nu finns planer på att riva det och bygga lägenheter.

Svårt att tro att så grymma skivor spelades in i denna idyll. Hela området runt omkring verkar mysigt faktiskt, lugnt och stilla med charmiga hus.

Ovan ser ni det som enligt Wikipedia är ingången. Ganska häftig byggnad, skulle ha varit grymt skoj att varit där under storhetstiden.

Baksidan ser inte mycket ut för världen.

Nära studion hittade jag den här varningsskylten. Så underbart brittisk och torr.

En kort promenad senare var jag plötsligt vid Borough Market, vid London Bridge. Det här är också ett häftigt ställe, där massor av olika försäljare säljer mat i alla dess former. Kött, korv, bröd, öl, vin, ost, hamburgare, oliver, godis, kakor, turkish delight, olika röror, grönsaker, frukt, etc etc. Otroligt kul att gå runt och titta. Köpte med mig ett "multi seeded bread", som jag strax skall inmundiga.

Runt hörnet från marknaden låg plötsligt ett piratskepp! Eller nja, det var tydligen en replika av ett berömt fartyg som jag nu har glömt vilket det var. Fint är det i alla fall, och det låg en schysst pub precis bredvid med en grym uteservering på en brygga längs Themsen.

Efter detta knallade jag över London Bridge som har utsikt mot den berömda Tower Bridge. Rätt vackert, eller hur? Hittade en trappa ner till vattennivå, och gick längs vattnet i solen. Hittade en ledig bänk och satte mig en stund. Skönt.

Efter en liten promenad hamnade jag till slut vid the Tower of London, även kallat Her Majesty's Royal Palace and Fortress. Historiens vingslag ligger tunga över stället, men istället för att betala 14 pund och gå in köpte jag en mjukglass istället.

Nu ligger jag i soffan och saknar Sara, tittar på det underbara tv-programmet QI och ska precis ta en bit av mitt nyköpta bröd. Vi hörs.

3 kommentarer:

Dammråttan sa...

Saknar dig! I bloggvärlden och annars, men mest annars.
Kände att hjärtat började rusa vid den ölhyllebilden - WOW!!!! Jag vill dit!
R tyckte inte om kepsen, men jag gillar den skarpt. Vill farbror vara snäll och visa mig till närmaste pub ;) (skojar bara jag gillar den faktiskt).



Kram

Dammråttan sa...

Förresten får du lov att byta profil här på blogger och så glömde jag ju undra vad nuisance (stod det så?) betyder.

Orchid sa...

Så trevligt det låter med Londonpromenader! Towern var jag väldigt förtjust i själv!
Jag förstår att du har en bra tid i London! Det är något att minnas på äldre dagar!
Kram på dig!