måndag 2 november 2009

East London

Mile End Road, taget mot centrala London, vårt hus är till vänster på bilden.


Jag och Sara bor i East London. Också kallat East End, och består av the London Borough of Tower Hamlets, samt södra Hackney. I dessa två boroughs ligger bl.a Shoreditch, Bethnal Green och Stepney, där vi bor. Det är gamla områden (cockney-dialekten uppstod här), som tidigare varit ganska risiga och nergångna, men som just nu genomgår en stor förändring. Det är väldigt populära områden bland studenter, konstnärer, musiker mfl, och området har fått ett enormt uppsving de senaste åren. Det finns nu väldigt många klubbar, butiker, skolor och saker att göra här, och i vissa områden börjar det flytta in rika människor som driver upp priserna. Inte i Stepney än så länge, men i Shoreditch och Bethnal Green går priserna uppåt.

För synthare är Shoreditch legendarisk mark, då både Depeche Mode och Erasure spelade in sina skivor där (även John Foxx, som nog inte så många av er känner till, men han var med och startade Ultravox). Tydligen hängde Depeche mycket på Brick Lane - som inte ligger så långt bort från vår lägenhet - när de spelade in "Construction Time Again". På den tiden var det inte en människa där, medan det nu är en av de hippare gatorna i London, med många små fik och restauranger, pubar, vintage-butiker och till och med ett svenskt café som heter "Fika".

Det bor otroligt många indier och araber i åtminstone Bethnal Green och Stepney. Gatorna är fulla med klädbutiker där de säljer fantastiska sari-klänningar och glittriga tyger. Halal-slaktad mat går att köpa i varje hörn, och det finns moskéer lite här och var. En av dom har två ingångar, en för kvinnor, en för män... välkommen till 2000-talet. Nåväl, även om man känner sig lite exotisk här är det ett schysst område, och alla är som vanligt väldigt trevliga.

Brick Lane


Varje söndag är det marknad på Spitalfields Market (Nära Liverpool Street), där modestudenter säljer sina egensydda kläder, och konstnärer kränger sina verk. Det är ganska mycket folk, men kul att titta på. Det finns många coola t-shirts som jag är lite sugen på. Går man sen vidare en bit österut (mot Brick Lane) kommer man snart till ett jättemysigt område där de säljer varm mat längs vägen, och där de har gjort om en London-buss till vegan-restaurang. Där ligger också en av Londons bästa skivbutiker Rough Trade East, som alltid har det senaste och där band brukar spela ibland. För inte så länge sen spelade tydligen Radiohead där! Helt sjukt.

Igår skrev jag klart min uppsats, en vecka innan den ska lämnas in! Lite nöjd med det, men jag ska också lämna in ett förslag på en websida på fredag, så jag har att göra ändå.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Så trevligt att få se foton från ditt grannskap! Jag hör att du känner dig riktigt nöjd med din vistelse! Låter kul med alla butiker!
Lycka till med tentan! Jag håller tummarna!
Kram! Hälsa Sara!

Dammråttan sa...

Å, det låter spännande. >Förutom det där med mycket folk då ;) Sari-kläder och tyger låter som nåt jag vill titta på när jag kommer. Observera NÄR, inte om:)

Kramar till er båda.