tisdag 10 november 2009

Grisflunsa

Hösten har kommit till stan

En sak som är väldigt tydlig om man jämför engelsk och svensk media är att den senare fullständigt verkar ha tappat alla koncept vad gäller nyhetsrapportering. De senaste veckorna skriver ALLA stora tidningar i Sverige om svininfluensan och skrämmer upp folk till höger och vänster, medan de stora tidningarna här i England istället rapporterat om världen och vad som hänt.

Generellt känns tidningarna i sverige jäkligt inskränkta om man jämför. Här i England handlar det om världen (och england förstås), i Sverige bara om svinflunsa, idol och Zlatan. Så känns det i alla fall, jag kanske överdriver lite. Jag har länge tyckt att Sverige beter sig lite som om vi inte är en del Europa, istället ser vi oss mer som en del av norden, om ni förstår skillnaden. Vi ligger väl lite avsides, men sååå jäkla långt borta är vi inte. Minns väldigt tydligt när Sverige skulle rösta om euron, samma helg som jag befann mig i Holland för att hälsa på kompisar från Mindphaser forumet. Att vi inte ville vara med i valutaunionen var förstasidesnyheter i Europa, men jag tror inte svenskarna riktigt ser sig som en del av gemenskapen, vilket jag tycker är trist.

Nåväl, nog om detta. Idag har jag suttit och läst på om web design, och jag börjar inse att det är en helt ny värld som öppnar sig. Shit vad mycket jag måste lära mig! Dels alla program som behövs för att fixa själva designen som t.ex Photoshop och Illustrator, dels hur man för över detta till en fungerande websida. Sen är det saker som t.ex typografi, alltså hur man använder typsnitt, och vilka man ska använda. Och hur man gör en användbar design som folk förstår sig på. Sen är det ju bra om man lär sig t.ex Jquery för att göra websidor mer interaktiva, och Flash för att kunna jobba lättare med animationer och ljud. Jag behöver inte oroa mig för att ha tråkigt i alla fall. Än så länge är jag jäkligt pepp.

Igår var jag och Stefan från klassen uppe vid Camden Town och knatade runt. Där finns Camden Market och Camden Lock Market, två marknader för folk som är lite mer alternativa, och där särskilt den senare är otroligt skoj att gå runt i. Småbutiker överallt, med allt från minimala korsetter för goth-tjejer till självlysande kläder för ravers. Görskoj att gå runt och strosa, samt äta nybakade donuts. Köpte en t-shirt på Cyberdog, och kollade lite på skor. Inga skumma goth-dojor dock, utan sneakers.

Jag gick längs gatan Stepney Green och hittade en park med detta monument. Fint va?

I lördags var jag och Sara på Portobello Road (i området Notting Hill, och där filmen med samma namn spelades in) och kollade in den marknaden. Extremt mycket folk, men det var mysigt ändå. Där finns allt från turist-skräp till kikare och kameror, juveler och konst. Och massa rolig mat. Vi köpte paella och medan vi åt så tyckte en duva att det var dags att bajsa på mig. Som tur var träffade den bara jackan...

Vi såg en kändis också, nämligen Guy Pearce som varit med i Time Machine, LA Confidential, Priscilla - Queen of the Desert, Memento, Count of Monte Cristo och många fler. I övrigt är det dåligt med kändisar, förutom Sara som går i samma skola som Bonnie Wright som spelar Ginny Weasley i Harry Potter-filmerna.

I veckan tändes julbelysningen på Oxford Street och Regent Street.

Imorgon ska vi gå på Tate Modern och titta på Pop-konstutställning, innan jag ska till skolan.

2 kommentarer:

Orchid sa...

Hej, dyre son! Ja, det är mycket grisflunsa här just nu. Jag vet ju inte hur mycket media drar upp det. Varje dag är det någon som dör och då blir det stora rubriker, främst beroende på att dom sökt sjukvård men blivit nekade.
Jag tror att du trivs som fisken i vattnet. Jag har också varit på Portobello Road (maj -99). Då var det ingen loppis, men trevligt ändå.
Skönt att du fått ordentligt med jobb i skolan! Det var väl det du ville!
Var rädda om er, både du och S!
Kram!

Dammråttan sa...

Jo, det känns som att det är VÄLDIGT mycket svininfluensan. Jag försöker hålla mig sansad, men det är inte lätt alla gånger. De försöker ju som sagt framställa det som att folk dör i parti och minut. Om ingen dött i Sverige, så slår de upp någon som dött i ett annat land och det behöver inte vara helt färska nyheter heller. Ibland undrar jag om det verkligen säljer tidningar, den här journalistiken som de använder sig av. Jag tänker inte bara på just det här, utan i allmänhet.Själv har jag tröttnat på kvällstidningar alldeles, men man ser ju löpsedlarna och ibland känner jag mig tvingad att ta reda på vad som egentligen döljer sig bakom, eftersom jag alltid utgår från att de luras på nåt sätt ;)Men köper tidningen gör jag ALDRIG.
Låter som att du har det alldeles strålande där borta. Kul att läsa om.
Kramar A