lördag 16 januari 2010

Snö


Ovan ser ni utsikten från vår lägenhet här i London för en vecka sedan. Engelsmännen fick total panik och i stort sett hela London stängde ner. Min skola blev också inställd, och eftersom det inte gick att ta sig nånstans (till och med tunnelbanan stängdes ner på sina håll) satt jag hemma för mig själv istället. För oss nordbor är ju detta lite löjeväckande, då detta tunna lager knappt ens skulle orsaka försening på pendeln. Detta var dock big news over here, och så sent som denna vecka är det fortfarande folk i min klass som inte tar sig in till skolan pga vädret. Trots att all snö faktiskt har smält bort här. Jag har dock förstått att det är värre utanför storstan.

Värst var det nog för min klasskompis Stefan som skulle flyga in till London igen efter jullovet, på den värsta dagen. Flygplatsen i Gatwick var då helt stängd, så han fick tillbringa 14 timmar på flygplatsen i Köpenhamn istället. När han väl kom till Gatwick fick de snällt vänta 4 timmar (!) på att planet skulle få en plats att parkera, samt en timme på sina väskor. Jag hade fantastisk tur både hem- och tillbakaresa verkar det som, då det var storkaos på Heathrow dagen innan jag åkte hem, och så detta två dagar efter att jag kom tillbaka igen...

Nu rullar skolan på igen, och denna termin får jag lära mig Flash (för animationer och interaktiva hemsidor), PHP (programspråk för mer avancerade webapplikationer med kopplingar till databaser och annat) samt "Human Computer Interaction". Det sistnämnda tycker jag är väldigt intressant och handlar om hur man gör sidorna lättnavigerade och lättförståeliga. Känns skitkul att vara igång igen. Och nu är ju Sara tillbaka också, vilket gör att London blir lite extra vackert.

Igår var vi på en hipp bar vid Old Street för att fira en klasskompis till Sara som fyllde år. Roligt ställe, och jag gillar att "hipp" i London inte betyder brats, helrör och stela människor. Här var det fullt av unga bohemer i färgglada utstyrslar och alla verkade ha kul. Fin hemsida har de också: http://www.favelachic.com/london/ (gjord i Flash)


Dinosaurien ni ser här ovanför finner man på Natural History Museum här i London, och detta museum besökte jag och min kompis Jonas när han var här strax innan jullovet. Det är en imporande byggnad och dino-utställningen var helt ok. Rekommenderas för dino-intresserade barn (och vuxna). De hade en ganska läbbig T-rex som stod och frustade på ett synnerligen hotfullt vis.

Vi fick också bevittna nån slags tomtefestival vid Trafalgar Square.


Idag är en lugn dag då det ösregnar ute, plus att vi jobbar med våra projekt. Imorgon ska det trot eller ej vara soligt och 7 grader varmt! Då ska vi nog ta oss ut och kika lite på stan.

Förresten, jag har nu besökt butiken Totally Swedish (http://www.totallyswedish.com/ ) som importerar mat, godis och prylar från Sverige. Vi som har saknat vårt knäckebröd är nu lite lyckligare. Estrellas grillchips har de också, vilket behövs ibland då engelsmännens chips är under all kritik. De enda som är bra är de lättsaltade, annars har de mest obskyra smaker som "prawn cocktail", "smoked bacon" och annat bjäfs.

Nä, tillbaka till Flashs underbara värld (och kvällsmat kanske?). På torsdag ska jag presentera ett förslag på vad jag tänker göra som projekt. Jag ska troligtvis göra en interaktiv berättelse av något slag, vilket jag tror kommer bli kul. Vi hörs.

2 kommentarer:

Dammråttan sa...

Det är så kul att du trivs med skolan och livet där borta. I dag är det tö här med, eller nollgradigt snarare. Hade vi varit friska (eller barnen alltså) skulle vi ha gjort snögubbar, för å vad Sara har längtat efter det. Hoppas det är lika fin när hon blir frisk.

Kramar till er båda.
Sis

Orchid sa...

Kul att du är igång med ditt jobb igen! Konstigt att litet snö lamslår en stad till den grad att inget fungerar. Då får man väl ändå säga att pendeleländet jag upplevt inte var så farligt ändå. Tågen gick ju, men 2 timmars försening var ingenting egentligen!
Kram på er! Hälsa S!